Aktualności


REALIZACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO PRZEZ WFOŚiGW | styczeń - czerwiec 2017 |

Uczniowie klasy II a , II b i III a Gimnazjum nr 2 w Tuszynie w warsztatach technicznych „Budowanie domków dla ptaków”, które odbyły się w dniach 3,4 i 5 kwietnia 2017 roku w ramach realizacji projektu „Cudzego nie chwalicie, lokalną bioróżnorodność cenimy” współfinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, w ramach warsztatów wyszukiwali informacji na temat wymagań lęgowych poszczególnych gatunków ptaków i owadów. Samodzielnie dokonali montażu budek lęgowych z zakupionych materiałów, a następnie zamontowali je na terenie zielonym szkoły i pobliskim lesie.
Wiosną w budkach zamieszkały ptaki, których pracę nad budową gniazd, gody i opiekę nad pisklętami możemy oglądać podczas lekcji i przerw, ponieważ budki zostały umieszczone na drzewach znajdujących się w najbliższym sąsiedztwie szkoły i są doskonale widoczne z klas. Zajęcia spodobały się uczniom, tym bardziej że mogą na co dzień oglądać efekty swojej pracy i płynące z niej pożytki dla ptaków. Dlatego za pozostałe środki dokupiliśmy materiał, który został wykorzystany do wykonania kolejnych budek. Zostały one rozdane okolicznym mieszkańcom i uczestnikom konkursu na najpiękniejszy ogród.
     
VII Gminny Konkurs Przyrodniczy oraz rozdanie nagród w konkursie fotograficznym "Najpiękniejsze polskie warzywa i owoce".

           
Młodzież naszego gimnazjum miała dziś okazję uczestniczyć w zajęciach na „Od ziarenka do bochenka”. W sposób praktyczny przedstawiono jak z pojedyńczych ziaren powstaje chleb. Uczniowie samodzielnie musieli:
- przygotować pole pod zasiew,
- wymłócić i zmielić zbożę na mąkę,
- samodzielne przygotować ciasto,
- wypiec "mały" chleb w tradycyjnym piecu ceglanym.
Sam obiekt położony na terenie wsi Konarzew, położonej 5 km od geometrycznego środka Polski czyli miejscowości Piątek, w którym się zatrzymaliśmy w celu zrobienia zdjecia.
Dodatkowo wszyscy mieli okazję wypleść prawdziwy kosz wiklinowy oraz poznać tajniki jego wytwarzania. Spacerowaliśmy po Rezerwacie Przyrody "Parowy Janinowskie" oraz oglądaliśmy panoramę okolic Łodzi.

                     


Arboretum Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego to jeden z największych tego typu ogrodów w Polsce. Jest jednostką organizacyjną Leśnego Zakładu Doświadczalnego w Rogowie, w skład którego wchodzi także Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Nadleśnictwo Rogów oraz gospodarstwa szkółkarskiego. Położony jest w dawnym siedlisku leśym i ma charakter parku leśnego. Na jego obszarze znajdują się jedne z najbogatszych i najciekawszych kolekcji drzew i krzewów Europy Środkowo-Wschodniej. Całości dopełniają leśne powierzchnie doświadczalne z obcymi gatunkami drzew leśnych i alpinarium.

           
24 maja mieliśmy okazję poznać królową i jej świtę. Jak każdy wie, pszczoły żyją w społeczeństwie, dzięki czemu są one wzajemnie od siebie zależne i panuje tam podział funkcji. To społeczeństwo nazywane jest rodziną pszczelą, w której wyróżniamy: - robotnice – w dużej ilości, samice, które nie mają dobrze rozwiniętych narządów płciowych, wykonują wszystkie prace w ulu i poza nim - matka pszczela – tzw. Królowa, która znosi jajeczka (czerw), - trutnie – samce, których funkcja ogranicza się do zapłodnienia matki. W zależności, jaka jest pora roku liczebność pszczół się zmienia. Latem, kiedy pszczoły są najsilniejsze, znajduje się ich około 40-50 tysięcy robotnic i kilkaset trutni w jednym ulu. Jesienią jest ich już tylko około 25 tysięcy, zaś zimą 10-15 tysięcy. O tym i wielu innych ciekawostkach opowiadał nam pszczelarz z dziada, pradziada, Pan Jan Ramięga.
   
26 maja 2017 roku odbyły się warsztaty ekologiczne dla uczniów klas II – III SP nr 2 „Zgadnij, jaka to roślina”. Zajęcia prowadzone były przez uczniów Gimnazjum nr 2 w Tuszynie pod nadzorem nauczyciela. Uczniowie przygotowali prezentację multimedialną dla młodszych kolegów na temat roślin zielnych i przypraw dostępnych na rynku. Zaprezentowali ich właściwości odżywcze oraz zastosowanie, nie tylko w kuchni. Dużym zaskoczeniem było wykorzystanie wyciągu z lnu do produkcji mydła. Dodatkową atrakcją zajęć były naturalne okazy niektórych roślin: bazylii, tymianku, oregano, mięty świeżej i suszonej, pokrzywy oraz soku z pokrzywy. Dzieci miały okazję dotknąć, powąchać, spróbować wiele z nich, dzięki czemu lepiej zapamiętały przedstawione treści. Na zakończenie i utrwalenie zajęć otrzymali do wypełnienia karty pracy: do rozpoznania rośliny zielne oraz krzyżówkę do rozwiązania, w której hasłami były nazwy roślin. Karty pracy po rozwiązaniu zostały wklejone do zeszytów przedmiotowych. W zajęciach wzięli udział uczniowie klas:
IIa – 18 osób
IIb – 17 osób
IIc – 18 osób
IIIa – 22 osoby
IIIb – 21 osób
IIIc – 17 osób
     
Dnia 5 czerwca 2017 roku odbył się pieszy rajd do Rezerwatu Molenda i Wolbórka. Brało w nim udział 38 uczniów klas pierwszych. Uczniowie mieli okazję poznać bioróżnorodność najbliższych terenów szkoły. Dla niektórych nowych uczniów naszej szkoły ciekawą informacją okazał się fakt, że w pobliżu znajdują się rezerwaty przyrody. Podczas rajdu uczniowie poznali historię tuszyńskich lasów i tworzenia na nich obszarów chronionych. Mieli okazję przypomnieć sobie cechy charakterystyczne różnych roślin oraz rozpoznawać mijaną po drodze roślinność.
   
Zdrowe koktajle z owoców i warzyw to najlepszy sposób na dostarczenie własnemu organizmowi prozdrowotnej bomby :-) Każdy przepis przdstawiony przez uczniów Zespołu Szkół Gastronomicznych z Łodzi, zawierał dodatkowe informacje o wartościach odżywczych składników użytych w danym koktajlu. Dzięki temu łatwo sprawdziliśmy, która propozycja sprawdzi się w przypadku dbania o linię, a która wspomoże w wysiłku intelektualnym i doda mocy szarym komórkom.
 
Ogród botaniczny i palmiarnia to ostatnie miejsca jakie odwiedzili uczniowie w ramach realizacji projektu finansowanego w ramach WFOŚiGW.

         
W ramach programu „Cudzego nie chwalimy, lokalną bioróżnorodność cenimy” w Gimnazjum nr 2 w Tuszynie odbył się konkurs na „Najpiękniejszy ogród w Tuszynie Lesie”. Pierwszym działaniem podjętym przez społeczność szkoły była obserwacja ogrodów w naszej dzielnicy i poszukiwanie najciekawszych okazów. Następnie powiadomienie mieszkańców obszaru o konkursie poprzez umieszczenie ogłoszeń w miejscowych punktach ogłoszeń, miejscach użyteczności publicznej, zakładach usługowych oraz na facebooku i stronie internetowej szkoły. Po wstępnej selekcji oceniono cztery najpiękniejsze ogrody zgłoszone do konkursu przez ich właścicieli:
1. Państwa Kalisz z ulicy Sienkiewicza
2. Państwa Nowakowskich z ulicy P. Skarga
3. Państwa Nawrockich z ulicy Pabianickiej
4. Państwa Jabłońskich z ulicy Sosnowej.
Przedstawiciele wszystkich roczników, wraz z opiekunem konkursu, dokonali oceny czterech finałowych ogrodów 20 czerwca 2017, biorąc pod uwagę kryteria przyjęte w regulaminie konkursu, podczas osobistej wizyty w zgłoszonych terenach zielonych. Po podliczeniu punktacji wyłoniono dwa zwycięskie ogrody Państwa Jabłońskich z ulicy Sosnowej i Państwa Nawrockich z ulicy Pabianickiej. Nagrody w postaci drzew i tabliczki z przyznanym tytułem dla właścicieli posesji zostały wręczone na uroczystym zakończeniu roku szkolnego w dniu 22 czerwca 2017 roku. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem lokalnej ludności. Mieszkańcy, a szczególnie uczniowie Gimnazjum nr 2 w Tuszynie, zaangażowali się w projekt, dyskutowali na temat ogrodów, obserwowali i oceniali je, a także, niecierpliwie wyczekiwali wyników. Projekt zaangażował wielu gimnazjalistów oraz społeczność lokalną, propagując działania proekologiczne oraz lokalne środowisko.
 










JxG Grafika: d4u.pl - profesjonalne szablony
Strona główna Strona główna Mapa strony Kontakt